INTERNETIST PLASTIVABALT TELLIMINE

Ma ei ole eriline internetist toodete tellija. Tihtilugu kaasneb sellega ülepakendamist ning olles suurte linnade laps, siis tegelikult on mul kõik käte-jalgade juures olemas ning enamasti internetitellimiseks peale laiskuse ei ole põhjust. Vahetevahel tellin midagi, mida muud moodi ei saa, aga pigem on need korrad erandlikud. Küll aga ei tähenda see seda, et postipakiliiklusega ma kokku ei puutu, see ju üks blogimise osa.

Alustuseks ma tahan kindlasti toonitada, et ma ei poolda Aliexpressist jms kohtadest šoplemist. Ükspäev jõudis minu uudisvoogu selline eestipärane "veebipood" nagu Tasuta asjade pood, kus siis äritsetakse Hiinast tellitud odava kaubaga, millel justnagu väärtust ei ole ning inimene peab tasuma vaid postitamise eest. Selline lollus peaks olema keelatud. Peale selle, et tegemist on sajaprotsendilise turu solkimisega, jõuab säärane halvakvaliteediline (kiirelt vananev, purunev, oksüdeeruv või lihtsalt mittetöötav) kaup Eesti loodusesse chillimaie, kodutesse tolmu koguma ja on koormaks jäätmekäitlusjaamadele. Kellel on vaja banaani viilutajat? Kas tõesti saab osta kolm kullatud sõrmust vaid üheeurise postitasu eest?

Need retoorilised küsimused ei vaja vastuseid. Pigem ootan ma põhjendust neilt härradelt ja prouadelt, kes säärase ettevõtte on püsti pannud. Saan aru, et jah, ega selline epood selle aasta leiutis pole. Eks on kontseptsioon kellegi teise (kahjuks) edumeelse näitel maha viksitud ning nüüd väisatakse seda eestlaste ja Eesti keskkonna heaolu arvelt. Kurb, et saetakse oksa, millel istutakse.

Aga ega ma ei tulnud ju siia ettevõtteid või veebikeskkondi manitsema. Tahtsin hoopistükis rääkida internetist võimalikult keskkonnasõbralikult tellitud toodete pakendamisest.

Esimene asi, mida mina enne ostu sooritamist teen, on uurida välja kuidas ettevõte oma tooteid postitab. Tõsi, enamasti ei ole sellest ei müügitingimustes ega KKKs haisugi (siit ettepanek kõigile ettevõtetele), küll aga saab ju küsida või kirjutada kommentaar. 

Näiteks toitu koju tellides annan ma alati teada, et kaasa pole vaja panna ühekordseid toiduriistu, salvrätte jms. Kui seda ei ole võimalik sellel korral ettevõtte poolt täita, kirjutan ma hiljem neile isiklikult ettepanekuga valida pakendamiseks keskkonnasõbralikumad vahendid. Näiteks hiljuti kirjutasin ma Hot Potile. Tõin välja nende senise pakendamisviisi, pakkusin välja parema alternatiivi. Seletasin, miks eelistada paberit plastikule ning tõin välja ka fakti, et üks nende konkurent, Karritehas, pakendab plastivabalt. Sain kiirelt ka oma kirjale restorani poolt positiivse vastuse - lubasid võtta arutelusse. 

Paljud ettevõtted võtavad arvesse klientide tagasisidet. Oluline on aga teha kindlasti vahet ostuga "hääletamise" vahel ning tagasisidega "hääletamise" vahel. Viimane on kordades mõjusam. Kui vahel võib tunduda, et ettevõtted ei ole suhtlemisest, ettepanekutest ja muutustest huvitatud, siis ma julgen öelda, et neile läheb korda küll mida klient arvab. Kui mõne toote või teenuse puhul kliendi ettepaneku sissetoomine on aeglane ja vaevaline protsess, siis leidub ka selliseid juhuseid, mil muutus on kiire tulema. Muidugi tuleb ette ka mitte nii toredaid arenguid.

Mäletan, et kord tellisin ma oma telefonile kaitseklaasi. Kuigi ma olin kirjutanud, et palun mulle võimalikult vähe pakendeid, siis sellest olenemata, tuli mulle selline kogukas kast, kus oli nii mullikile, plaspelleteid, ühte ja teistsorti pakendit. Kokku vist 18 asjapulka lugesin kokku. Paar aastat varem oli mu üks sõber sealt samast epoest tellinud, ent tema sai oma kaitseklaasi väga lihtsas paberümbrikus. Uskumatu, kuidas paari aastaga säärane "areng" toimus.





Lugesin 2016 aasta Eesti elanike keskkonnateadlikuse küsitlusuuringust, et eestlaste keskkonnateadlikus on võrreldes eelneva ja üleeelneva aastaga suurenenud. Üldse on antud uuringu kohaselt märgata tendentsi, mil inimeste teadlikkus selle teema kohta aina suureneb. Sellest tingituna peavad ka tooted ning teenused tarbijate huvide ning väärtustega kaasas käima. 

Negatiivsetest kogemustest olenemata, olen täheldanud väga üllatavaid juhtumeid. Paberteip ei ole enam imeasi, mida ettevõtted ei tunne. Täidismaterjalina on populaarne paber, kortsutatud kui ka paberihundisiilude näitel, ning puitmaterjali ribad. 

Mul on alati suu naerul, kui jätkusuutlike põhimõtetega ettevõte ei kajasta oma väärtuseid ainult toote pakendiga, litsentsmärkidega jms, vaid mõtleb ka selle peale kuidas oma tooteid postitada. Mõne jaoks ehk mõtetu vaev, aga kas veelgi mõtetum pole plasti sisse mähitud tilluke toode, mille ümbrismaterjali on nii palju, et peale paki avamist peab prügikasti kohe välja viima? Postipakend on ju enamasti ühekordne toode, millel on samasugune ökoloogiline negatiivne jalajälg nagu ühekordselt kasutataval kohvitopsil. 

Seega kui vastata küsimusele, kuidas tellida internetist plastivabalt, siis vastus on see:
  • Anna oma soovidest ettevõttele märku tellimust vormistades. Näiteks kirjuta märkuste lahtrisse, et soovid saada toodet paberpakendis, mullikile asendada muu materjaliga jms.
  • Anna oma ettepanekutest/murest teada ettevõttele peale paki kättesaamist. Kirjuta argumenteeritud ja sõbralik ekiri, milles seletad lahti oma probleemi (ülepakendamine, mitte jätkusuutlike vahendite või võtete kasutamine) ja pakud välja alternatiivi. Soovitan kasutada heatahtlikul viisil sotsiaalmeediat. Ära unusta kiitmast neid, kes panustavad ja mõtlevad kaasa!
  • Suuna postipakendid ümbertöötlusesse, korduvkasuta pakendit uut pakki ise postitades. 

Kommentaarid

  1. Nii tore oli üle pika aja neti teel midagi tellida. Looduspere pood pakendas mu kolm toodet lihtsasse pappkarpi, millel oli veel eelmise teistlaadi toote vana kleeps peal. Korduvkasutus jee!

    VastaKustuta
  2. Mullikile ja muu plast ei ole alati kõige hullem variant. Mu töö osaks on ka meie netipoe haldamien ja kaupade pakkimine ning pakkimiseks kasutame ainult koos tehasest tellitud kaubaga saabunud karpe ja täitematerjali. Seega minu poolt saadetud pakid tulevad kõik mullikilega.

    Hundipaber on hea omadele paki saatmisel, kuid kliendile purustatud dokumente jms saata ei saa ning sel juhul tuleks kasutada puhast paberit, mis pole kindlasti aksepteeritav.

    VastaKustuta
  3. Aitäh selle postituse eest! Ma iga kord kaupa saades imestan kui palju igasugu materjale kaubale ümber keeratakse. Kahjuks tellides ei ole mul pähe torganud, et võiks paluda vähem pakendit, järgmine kord teen ära! Õnneks suur osa kaupu tuleb originaal- või taaskasutatud pakendi sees, kuid on ka neid müüjaid, kes meetrite viisi värsket kilet juurde lisavad.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused