INNUSTAVAID MÕTTEID ZW LONDON MEETUP'ILT


Ma ei teagi kust otsast alustada. Igal juhul oli mul täna super tore õhtu Planet Organicus, kus toimus üks zero waste teemaline üritus. Vestlusringi vedasid kaks Londoni edukat nullkulu kaupluse omanikku ja zero wasterit Laura, kes on Hetu perenaine, ja Catherine, kes on Unpackaged looja. Peamiselt rääkisime nullkulust mitte algaja, vaid juba ettevõtja ja aktivisti vaatenurgast. Sain sealt niivõrd palju innustust ja mõtteid, et ei saa lihtsalt vaiki olla ning neid endale hoida. 

Õhtu algas sellega, et kohtusin natuke varem ühe teise kohaliku kaasnullkululisega A-ga ning tema elukaaslasega. Lobisesime põgusalt zero waste teemadel, võrdlesime Eestit Inglismaaga ja peagi täitus kaupluse tagumine osa paksult inimestega, kelle sumin vallutas ruumi. Seejärel oligi aeg teha ürituse korraldajal väike tutvustav sissejuhatus ning käima lükati vestlusõhtu. 

Laura ja Catherine rääkisid oma ettevõtete idanemis- ja kasvamislugudest, üritasid pakkuda tulevikuvisioone, kurtsid oma muresid ning jagasid rõõme. Kogu ürituse õhustik oli täpselt see, mida ma sellest ootasin. Olin igal juhul õigete inimeste seas, jagamas mõtteid justnimel nendega, kes mõistsid mind ja mina neid. Ma ütleksin, et õhtu oli nii fantastiline, et kindlasti oleks vajanud üht aftekat vms. 

Panen punktidena kirja mõningad mõtted, mis läbi käisid:
  • Instagramikultuur zero waste maailmas kuvab esimese maailma pseudoprobleeme. Me ei peaks keskenduma millise mitte-plastist kõrrega oma smuutit juua, vaid lahendama suuremaid vajakajäämisi luues paremaid lahendusi, süsteeme ja disaine. Oluline on tuua kogukond kokku, toetada iseseisvaid väikeärisid, minimaliseerida oma tarbimist (kasuta, mida vajad ning ära püüa enda majanduslikku taset pidevalt teistele näidata või feikida). 
  • Ükski zero waste toode ei tohiks olla impulssost. 
  • Zero waste kauplused ei ole tulevikulahendus. Niisamuti ei ole ka oma kotiga/karbiga/purgiga ostmine. Zero waste ei tohi olla, saada ega jääda niššiasjaks. Tulevik integreerib aga hoopiski toidu ja tehnoloogia. Näiteks töötab praegu Terracycle innovatiivse lahenduse kallal, tuues turule korduvkasutatavad taarapakendid, mida aitavad uuesti kasutusse tuua nende tracking koos äpiga. Kuidas see täpselt töötama hakkab, on alles suur saladus, aga midagi peaks tuleval aastal välja tulema küll. Ehket ei töötata selle nimel, et kogu maakera plastpakendid paberi või klaasi vastu vahetada. Asi ei ole materjalis, vaid selle kasutamispotentsiaalis. 
  • Trend, mis arvatavasti on tõusuteel - toodete koostisosadest eemaldatakse vesi.
  • Teenus, teenus, teenus. Kui mõningates kauplustes on juba masin, mis kohapeal valmistab sulle värsket maapähklivõid täpselt nii palju kui soovid (Whole Foods kaupluses hiljaaegu just märkasin sellist tegelast - lihtsalt oma purk kaasa ja vajuta nuppu), siis samamoodi võib tavapoes olla jogurtimasin või metroopeatuses pakendivaba kauba müügiautomaat. 
  • Tee omale Positiivse eeskuju päevik! See annab inspiratsiooni, hoiab sind õigel teel ja rasketel aegadel hea vaadata, kui palju sinu teod reaalselt ressursse kokku hoidnud on. Näiteks pane kirja kõik kohvitopsid, mida sa jätsid prügikasti viskamata, sest sul oli meeles oma termos kaasa võtta. Või hoopiski pane kirja need näited, mis on seotud sinu kaasinimestega. Äkki keegi otsustas sinu innustusel hakata kasutama paremat hambaharja kui tal varem oli? Ehk ütles keegi sulle aitäh, sest ta tundis esimest korda julgust minna poodi oma kotiga nektariine ostma? Pane kirja ja näita aasta lõpus teistele, kui suurt mõjuvõimu üks inimene tegelikult endas kanda saab!

Kommentaarid

  1. Hästi teravalt tunnen viimasel ajal sarnaseid tundeid seoses veganlusega. Nt see nn Instagramikultuur, mis keskendub suuresti vegantoodete reklaamimisele. Sellega on samamoodi, et me ei peaks keskenduma niivõrd uute toodete promomisele, kuivõrd selle süsteemi muutmisele, mis loomade tapmist ja kasutamist normaliseerib. Samuti pole vegantooted tulevikulahendus. Need aitavad küll inimestel lihtsamini ja mugavamalt veganiks hakata, aga ainult sellest ei piisa, et lõppeks loomade ekspluateerimine. Ma ei tea, mis on lahendused ... Aga see tarbijalikkus, mida veganlusega seoses palju promotakse (ise ka muidugi paratamatult promon) kriibib ikka hinge.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma tunnen end kohe ära sinu kirjutatus, kuna tahan ka "ajaga kaasas käia" ja igasuguseid uusi vegantooteid proovida. Ilutooted, tekstidega tsärgid, nii muuseas vegantooted jms kraam õnneks jätab mind külmaks. Mis ma aga veel olen tähele pannud on see, et kuna Eesti on nii väike, siis ikka tahad iga restorani uut veganmenüüd maitsta ja proovid uusi tooteid poeriiulitel. Londonis vahib otsa iga nurga peal mõni vegan gelato koht või restoran reklaamib bussijaamas oma uut veganburgerit. Kuna see on aga minu silmis nii tavapäraseks muutunud, siis see tunne on täiesti ära kadunud, et ma peaksin kindlasti neid ostma (toetama firmat oma ostuga või sest et harva ju saab).

      Kustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused