MILLISTELE TOITAINETELE PÖÖRAN MA VEGANINA TÄHELEPANU?

Mul oli sel aastal au kõrvalt vaadata kuidas paar minu tuttavat ja sõpra oma tervise kätte võtsid ning otsustasid paljudest loomsetest saadustest loobuda. Punane liha ja puurikanade munad olid esimesed toiduained, mis oma menüüdest välja jäeti. Minu tutvusringis tegi lausa viis inimest selle muudatuse. Ja kuna nende seas oli ka selliseid, kes ei teadnud veganlusest ööd ega mütsi, siis see kogemus oli ka mulle eriline. Võtsin kätte, ning vaatasin värske pilguga üle oma toitumisharjumused. Ent sai ette võetud ka teisi huvitavaid tegevusi. Näiteks ühe noormehega käisime koos isegi Rimis kõik riiulid, kapid ja letid läbi vaadates, mis sobib veganile või mis mitte. Või hoopiski see, kuidas me sõpradega tegime igaval õhtupoolikul mälumängu, milles pidi nimetama TOP 5 valgu/kaltsiumi/jooodi/raua/jms taimset allikat. Palju sai antud ka nõu, abi. Niipalju kui ma muidugi omast kogemusest oskasin, sest ma ei ole toitumisnõustaja. Tihti võtsin isegi raamatu kätte ning tegin omale toitumisealased põhitõed selgeks, mis sest et taimetoitlane olen ma olnud üle kümne aasta. 

Naeratuse tõi näole kaks asja - aina vähem inimesi sööb (vähem) loomseid toiduaineid ja me õppisime selle kogemuse käigus kõik koos. Demokraatiliselt. Õppisin mina, õppisid teised ja me kõik saime seda teha rahulikult, austavalt ja mis peamine, teineteist mõistvalt 



Esimene asi, mida me kõik koos tegime oli see, et me tegime toitumistabelid. Selles mõttes, et me ei kavandanud oma nädalamenüüd, et kaalu langetada või tõsta, vaid hoopistükis, et analüüsida kui kvaliteetselt me seni toitunud oleme.  Võib ju eeldada, et kui ma söön vegantoitu ja vereanalüüsid on siiani korras olnud, siis toitun tervislikult. Küll aga on toitumistabel seetõttu oluline, et näha kas ka lühiajaliselt sööb inimene hästi. Kas ta oskab oma menüüd mitmekülgselt planeerida? Kas tema menüü toetab tema elustiili ja tervise osas püstitatud eesmärke?

Toitumistabeli jaoks vaatasime üle põhilised toitained, mis vegantoitumisel on kesksel kohal. Tabelisse said: vitamiin B12 ja B2, vitamiin D, jood, kaltsium, raud, rasvhapped, valgud, asendamatud aminohapped, tsink, seleen, vitamiin A. Selles osas aitas Eesti Vegan Seltsi veebileht vegan.ee, sest seal on info väga lihtsalt lahti seletatud. Seejärel arvutasime välja millises koguses konkreetsel inimesel (võttes arvesse soo, kehakaalu ja elulaadi aktiivsuse) konkreetset ainet tarvis on. Seejärel kirjutasime me iga toitaine kohta kümme toiduainet, kus neid saada võiks. 

Taaskord, me pole küll toitumisspetsialistid, ent see väike robustne tabel oli tehtud meile isiklikuks juhendmaterjaliks. Näiteks see sama noormees, kellega ma Rimis käisin, ta ei osanud toitu vaadata sellise pilguga, mis ütleb, kas näiteks pastas on peamiselt süsivesikuid või valku. Seetõttu sellise toitumise A&O paikapanemine oli ääretult oluline. Tähtis neile, kes soovisid oma toitumisharjumusi muuta paremuse poole ning tähtis mulle, et vaadata värske pilguga üle oma senised teadmised ja mugavused. 

Tabeli võtsid inimesed kasutusse erinevalt. Mina kleepisin teise omale kööki kapi külge. Üks mu sõbranna näiteks tegi omale pisikese pangakaardisuuruse kaardi, mille omale rahakoti vahele pani. 



Niipalju kui meeles püsis, vaatasin ka mina kord päevas tabeli üle ning proovisin analüüsida kas ma sõin midagi neist kümest toiduainest või mitte. Näiteks kui seni olin ma arvanud, et ma söön vähe valku, siis peale tabeli tegemist sain ma aru, et ma söön igapäevaselt seda ikka korralikult rohkem kui peak. Toitumisalaselt on mul paar eesmärki. Üks neist on see, et vähendada oma söödavat sojakogust. Toitumistabeli valmistamisel aga õppisin ma seda, et väga hõlbus on soja kui valguallikat välja vahetada. Võiksin süüa rohkem näiteks kama, seitanit või kanepiseemneid.

Kui valku saan ma rohkelt, siis seeasemel seleeni kogust pean suurendama. Seda siis kas tableti kujul või hoida meeles, et iga päev paar parapähklit võtta. Nii nagu on mul seleeniga, siis ettevaatlik pean ma olema ka tsingiga, rauaga ja asendamatute aminohapetega. Mitmekülgse toiduga peaksin ma need kätte saama, kuigi mõndadel päevadel, olgem ausad, mu toitumine on üpriski nadi. Söön väga ühekülgselt. Eestis müüb Pharma Nord seleeni- ja tsingipreparaate, mis sobivad koostisosade poolest veganile (linklink). 

Millega mul aga kindlasti probleeme ei ole, on vitamiinid B12, D, jood. Nende suhtes ma juba võtan kas tableti kujul vitamiini ennast või joodi puhul on sool jodeeritud. Paar aastat tagasi ei osanud ma võtta D vitamiini. Nüüd, aga kohe, kui ilmad pimedamaks lähevad, alustan selle võtmist. Mul diagnoositi kord D vitamiini puudus ja alates sellest ajast kui ma omale vitamiini kuuri tegin, sain ma aru, miks talved alati minu jaoks nii rasked on. Mitte seetõttu, et külm teeb meele nukraks ja väsitab keha vaid seetõttu, et mul on lihtsalt lahendatav vitamiinipuudus.

Ülejäänud toitainetega nagu näiteks kaltsium, vitamiin B2, rasvhapped ja vitamiin A, mul probleeme olla ei tohiks. Näiteks B2 vitamiini päevase koguse saan ma kindlasti kätte, sest ühes supilusikatäies pärmihelmestes on piisav kogus vitamiini olemas. Ja pärmihelbeid söön ma küll igal pool ja rohkelt, need on lihtsalt nii head ja multifunktsionaalsed. Kui rääkida näiteks kaltsiumist, siis selle saan ma peamiselt tofust, kaltsiumiga rikastatud taimsetest piimadest või chia seemntetest. Rasvhappeid saan ma õlidest, kuigi tuleb tunnistada, et nende paremaks omastamiseks on mul isiklikult tarvis vähendada transrasvade tarbimist (maiustused, kondiitritooted, friikartulid jms). A vitamiin tuleb peamiselt minu toidulauda läbi bataadi, kuivatatud aprikooside, meloni ja porgandi. 

Kommentaarid

  1. Ei saa aru, kas see on reklaampostitus, et sama firma tooted näha on, aga D pärlid küll veganpostituse juurde ei sobi, sest pole ju vegan...

    VastaKustuta
  2. Ei ole reklaampostitus. Keegi ei ole mul postitust palunud teha, ma ei ole saanud selle eest ei tooteid ega tasu.

    Tõsi, Pharma Nordi D vitamiin pole vegan, aga kuna see on oluline vitamiin ja fotodel ei ole näha firma nime, aga edastab kui selle olulisust, siis ma leidsin, et selle foto kasutamine ei ole probleemne :)

    VastaKustuta
  3. Hea mõte too toitainete tabel. Peaks endale ka tegema või müüakse neid kauplustes?

    VastaKustuta
  4. Olen samuti viimasel ajal piisavale toitainete kogusele tähelepanu hakanud pöörama. Kas jagaksid meetodit, mille abil arvutasite, kui palju teil mingit toitainet vaja on?

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused